Benzin chiptuning

Benzin chiptuning

Når man chiptuner en benzinbil, gør man det normalt hovedsageligt når benzinbilen har en turbolader. Der er dog også andre tilfælde hvor det giver meget effekt at chiptune sin benzinbil, og det er i det tilfælde hvor fabrikanten har neddroslet effekten på bilen. Det kan f.eks være en VW Up!, Skoda Citigo, Seat MII, som gode eksempler. Eller man kan også nævne Volvo V70, S50 mfl. som findes i en 140 og en 170hk udgave, hvor motorerne er komplet ens – den eneste forskel er at den lave version er neddroslet via bilens styreboks.

En effekttiv forøgelse af både hestekræfter og moment

Benzin chiptuningen giver en meget effektiv forøgelse af både hestekræfter og moment, og man vil kunne mærke en bil der er meget mere harmonisk og velkørende. Andre biler kan have tabt hestekræfter i forhold til hvad den havde fra ny af, og her vil man med fordel kunne vælge benzin-chiptuning fordi at man både kan komme op på den effekt bilen skulle havde fra fabrikken af, plus de lovlige 20% effektforøgelse. Man skal altid huske at kontakte skat, samt sit forsikringsselskab i forbindelse med chiptuning af sin benzinbil.

Forskellen mellem benzin og diesel

Benzinbiler har den fordel at de trækker meget bedre, så overhalinger og kørsel med f. eks campingvogn vil foregå meget bedre efter at man har chiptunet sin benzinbil. Hvor chiptuning af dieselbiler giver utroligt meget bedre brændstoføkonomi, vil en benzinbil normalt køre cirka en halv kilomet længere på literen efter chiptuning. Dette sker ved at man optimerer benzinbilens indstillinger i bilens originale motorstyring, osse kaldet ECU. I bilens motorstyring forefindes der data om hvordan motorens indsprøjtningssystem og tændingstidspunkt skal leveres, og i nye benzinbiler også hvor højt indsprøjtningstrykket skal være. Disse indstillinger fintunes til perfektion og derved opnår man en meget bedre trækkraft og effekt mv.

Mest effekt med en turbolader

Det er altid en god ide at chiptune sin benzinbil, uanset hvilken motor der ligger i benzinbilen. Det gælder alle mærker lige fra VW, Toyota, Audi, BMW osv. Man får blot mest ud af det, hvis bilen direkte er droslet fra fabrikken eller har en turbolader monteret. Mange nye bensinbiler har fra fabrikken turbolader, da dette øger bilens hestekræfter. Benzinbilen kan også have en kompressor som ofte også kan sættes til at arbejde bedre, og derved få bilen til at køre meget bedre med en chiptuning.

Uden turbolader

Hvis din bil ikke har monteret en turbolader vil der bliver ændret på indstillinger som tændingstidspunkt, speederrespons, indsprøjtningsmængde, lampdatal, og mange andre parametre som gør at din benzinbil vil køre mere flydende, reagere hurtigere når du træder på speederen, samt generelt vil være meget bedre kørende. Hver gang vi chiptuner en bil, vil indstillingerne være lavet specifikt til den bil, du som kunde ved Stage3 møder op med. Dette sikrer dig at du får den mest optimale indstilling af netop din bil. Valg af brændstof og oktantal vil være en god ide at overveje når du skal have chiptunet din bil. I Danmark har vi mulighed for at tanke oktan 99, som muliggøre endnu flere hestekræfter i din bil. Biler drager ikke normalt fordel af højoktan brændstof, men i det tilfælde hvor de er blevet chiptunet vil man kunne mærke fordelen, netop fordi din bil bliver justeret til det brændstof du tanker. Det er dog ikke nødvendigt at køre på højoktan brændstof, for selvom at du kører på 95 oktan, vil din benzinbil efter chiptuning stadig være meget bedre kørende. Det er altid muligt at få en uddybende snak med os mens vi udfører chiptuningen af din benzinbil, da det er vigtigt for os at have direkte og personlig kontakt med vore kunder. Vi byder dig velkommen med din benzinbil uanset hvad årgang bilen er fra, og du er altid velkommen til at stille spørgsmål.

 

BESTIL TID HER

 Ring straks for at booke en tid til din bil!      –   Direkte tlf. 22 66 08 64